FANDOM

DIGITALE MEDIESPILLERE

Den digitale mediespilleren kommer i forskjellige varianter, både portable og stasjonære. - En portabel mediespiller er en bærbar enhet med en liten skjerm som brukes til lyd, bilder og video. Ipad eller tablet kan være to eksempler. - En mediespiller med tilkoblinger til TV og stereoanlegg kan hente filer fra PC-en vår og sende dem til stereoanlegget eller TV. - En media-PC eller en HTPC (Home Theater PC). Dette er en PC i et kabinett som er egnet f

Last ned

or å plassere sammen med stereoanlegget og TV. Man kan da bruke programvarer som Windows Media Center eller Linux, og kan da bruke PC-en som en mediespiller. Man kan også bruke en tv mottaker og dermed spille in TV programmer på harddisken. Spillkonsoll Et spillkonsoll er et datasystem som kobles til TV-en for å så kunne spille TV-spill. Moderne spillkonsoller har fått utvidete bruksmuligheter etter at de har fått internettforbindelse (Bruk av film, internettsurfing og kommunikasjon). Bruk av bevegelsessensorer er blitt populært gjennom årene, det kan for eksempel være når man spiller tennis i et spill og må være fysisk aktiv foran skjermen. Sensorene gjør dette mulig, og kan kombineres av forskjellige typer: - Bevegelsessensorer i en håndkontroller som registrerer retning og hastighet. - Infrarøde lysgivere og sensorer som registrerer posisjon. - Kamera som registrerer posisjon og bevegelse - Laserstråler som registrerer avstand - Avanserte mikrofoner som kan retnings bestemme lyd - Magnetføler som kan registrere retning.