FANDOM

De fleste fotoapparater som selges i dag er digitale, det vil si at bildene lagres elektronisk i et minne i stedet for på film som brukes på gamle analogoe kameraer. De fleste digitale kameraer bruker en CCD-brikke (charger coupled device) eller CMOS- brikke for å registrere bildet. En slik brikke kan ha flere millioner punkter som er lysfølsomme. Hvert punkt kan registrere styrken på lyset som treffer den i form av en elektrisk spenning. Denne spenningen blir gjort om til en digital verdi som kan lagres i et minne.

De lysfølsomme punktene kan ikke skille de forskjellige fargene, derfor brukes ofte et filter med røde, grønne og blå «vinduer» foran CCD-brikken. Ved hjelp av dette filteret og finurlig system klarer man så å registrere fargen på hvert punkt.

Last ned (5)

Et digitalkamera kan for eksempel ha en brikke som har 3648 punkter horisontalt og 2736 vertikalt, det vil si at oppløsningen er på 3648 x 2736. når oppløsningen til digitalkameraer oppgis, er det ofte den totale summen av punkter som presenteres. Hvis vi multipliserer 3648 3648 x 2736, får vi tilnærmet 10 milioner. Vi ser da gjerne at kameraet har 10 «megapixler». (pixel= punkt på engelsk)

Alle digitalkameraer bruker flash minne til å lagre bildene. Flashminne finnes i forskjellige fysisk innpakning, som Secure Digital (SD) og Compact flash (CF). Flashminne har (i motsetning til det minnet som brukes i en PC , RAM) den egenskapen at det kan lagre data uten at det tilføres strøm. Vi kan altså ta ut minnebrikkene fra et kamera uten at bildene blir borte.

Mange mobiltelefoner har innebygd kamera som fungerer på samme måte som et digitalkamera, men kvaliteten er ofte litt dårligere. De beste kameramobilene har en brukbar oppløsning, men linsen er ofte dårligere enn på et digitalt kamera.

= JPG, RAW = De fleste digitalkameraer lagrer bildene i JPEG-format som komprimerer størrelsen på filene. En JPEG-bildefil fra et 10 megapiksel kamera kan for eksempel være 3.5 MB. Ofte kan man velge hvor mye JPEG-bilder skal komprimeres, ved å velge «normal», «fin» eller «superfin» kvalitet. ,ed høyeste komprimering (Normal) kan man da få en bildefil med størrelse ned mot 1.3 MB.

Med Jpeg komprmering vil størrelsen på bildefilene variere med innholdet av bidet. Et motiv med mange detaljer og farger gjør at bildefilen blir større enn enkelt motiv.

Noen mer avanserte kameraer har mulighet for å lagre ukomprimerte bilder, ofte kalt RAW. Noen RAW – formater kan også komprimeres noe, uten tap av informasjon (lossless). RAW-filer fra et 10 megapiksel kamera kan få størrelse  fra ca. 8 til 19 MB.  For en vanlig hobbyfotograf har det liten hensikt å bruke RAW formatet, i profesjonelle sammenhen hvor man ofte skal etterbehandle bilde, er det vanlig å bruke RAW.