FANDOM

På samme måte som for lyd og stillbilder, er i dag de fleste videosignaler digitale. Vi har for eksempel videokameraer, DVD og Blueray-plater. Og digitale TV-sendinger. Det er også stadig mer video på internett. Youtube er et eksempel, emn også TV stasjonene legger mange programmer ut på nett.

Images (1)

Vi har forskjellige standarder dor digital video som Mpeg 2, Mpeg 4, AVCHD og MKV. Felles for disse videostandardene er at de komprimerer signalet på tilsvarende måte som for digital lyd og digitale bilder.

== Videokamera == -Videokamera har vært digital i mange år. -De første digitale kameraene lagret filmen på tape (DV-format) -Senere ble det lagret i harddisker og DVD-plater. -De som blir solgt i dag lagrer filmen på minnekort. -Et digitalt videokamera bruker en CCD- eller CMOS-sensor for å registrere bilder på samme måte som et digitalt fotoapparat. -> Forskjellen er at videokamera tar meget mange bilder (25 bilder i sekundet) slik at det blir bevegelige bilder. -Informasjonen : blir digitalisert og komprimert før den lagres digitalt. (datamengden blir fortsatt stor) -DV-tapene : kapasitet på 13 GB som tilsvarer plass på 1 time med film i vanlig TV-kvalitet. -Digitale kameraer brukte først DV-tapene. -Idag har minnekortet en størrelse på 16-32 GB. som blir brukt til lagring i dagens video. -minnekort med 32 GB kan lagre 4 timer med HD- video. -Moderne videokameraer har mye bedre komprimeringsteknologi enn de tidligste, som betyr at vi kan lagre mer video i høyere kvalitet på den samme plassen.

Last ned (7)

DVD og Blu-ray -DVD og Blu-ray er eksempler på digital video. -DVD =digital versatile disk Bruker samme type teknologi som CD-plater men "gropene" i platen er mindre slik at det er plass til 4,7 GB på én side av plata. DVD kan legge data i to lag (dual layer) på én side av plata. Plata: kapasitet på 8,5 GB -Bluray-platene har enda mindre groper. -Større lagringskapasitet. (25GB) -25 GB kan lagre en film i full HD-kvalitet med lyd og tekst på flere språk. -Bruker en blå laser som gir en tynnere stråle. (navnets opprinnelse for Blu-ray)

Last ned (6)

Lagringsformater for video -Felles for de fleste lagringsformatene er at de bruker komprimeringsteknikk : MPEG-standard. -Nyeste versjon av MPEG er MPEG-4. MPEG-4 har flere forskjellige standarder hvor komprimering av video er en del av dem Komprimeringsteknologien i MPEG-4 : kalles AVC= Advanced Video Codec, og H.264. -Eldre MPEG = MPEG-2 -Codec (Compression/ Decompression) er programvaren som utfører selve komprimeringen eller dekomprimeringen av en video eller lyd. -Noen formater er "konteinerformater" som kan inneholde forskjellige type multimedieinformasjon. Beskriver hvordan informasjonen lagres, og hvilke kodekser som skal brukes. Kan inneholde lyd og video -- med forskjellige type komprimeringsteknologi. Konteinerformater: -DivX - er et konteinerformat som er populær å bruke på PC og Internett -Matroska (MKV) er et konteinerformat som kan inneholde forskjellig type multimedieinformasjon. MKV bruker vanligvis MPEG-4-komprimering og blir brukt mye til HD-filmer som er på nettet. -AVCHD er en standard som høyest prioritert er laget for bruk av i videokameraer med HD-oppløsning. -basert på MPEG-4 og er vanlig i videokameraer for personlig bruk. -Senere har det blitt brukt til mer profesjonelle videokameraer. -AVCHD er beslektet med formater som benyttes i Blu-ray-filmer, og kan spilles av direkte i mange Blu-ray spillere. -Quicktime: et konteinerformat fra Apple. -Brukes på noen videokameraer for filming med fotoapparater. -MPEG-4-komprimering brukes. -Filtypen er .MOV -MP4 er et konteinerformat som er en del av MPEG-4 standarden. -AVI er et konteinerformat for Microsoft. -WMW ; Windows Media Video - er et video format for Microsoft. -Flash video: konteinerformat fra Adobe som kan inneholde MPEG-4 video. -filtypen er .F4V eller .FLY.